|


NİSAN 2016 TUS SINAVI YORUMLARI

Yazan Mesaj
sevinc kara

10.04.2016 12:11
temel bilimler zor gibi geldi. özellikle farma pato ters köşeydi dersleri dinlemeyen yapamamıştır muhtemelen .  klinik daha rahat olur diye umut ediyorum. herkese basarılar
kayraunal

10.04.2016 12:14
Temel bilimleri atlattık. Şimdi ikinci oturumda. Emrah hocama ekstra teşekkür iletmek istiyorum. Bşka türlü bu sınavda bu patoloji soruları yapılamazdı. 
aHmEt Dr

10.04.2016 12:15
İlk oturum bence iyiydi. Darısı öğleden sonra ki oturuma herkese basarılar diliyorum. Tus data ya teşekkürler
Kamp ekibi - kenan, çağıl, sevil, aras

10.04.2016 12:17
Tus kampında en önde oturan ekibiz. Herkese selam yolluyoruz. Zor diyenleri anlamak zor hepsi kampta anlatıldı bunların. herkese geçmiş olsun. Klinik içinde güzel geçmesi dileğiyle.. Temel branslarda ki hocalara teşekkürler.
yorumcu

10.04.2016 12:22
temel bilimler için notlar yeterliydi . teşekkürlerimi iletmeyi borç biliyorum. 
112hakan

10.04.2016 12:24
farma biraz kastırdı. diğer temel bilimler genel olarak iyiydi. hocalarıma çok teşekkür ederim. fizyoloji kamp hocasını görüp ekstra teşekkür etmek isterim. 
teşekkürler tusdata

10.04.2016 12:27
Klinikte temel bilimler gibi gecerse tamamdir. Teşekkürler tusdata ve çok değerli hocaları
gaye

10.04.2016 12:30
45 ustu sicakligi hissedemeyen hasta? cevabı neydi ? genel olarak iyi gectiğini düşünüyorum. teşekkürler üzerimizde emeği olan herkese
Doctor kerim

10.04.2016 12:32
Erken çıkanlara hep şaşırırdım. Kampın etkisi midir nedir bitti çıktım valla. Teşekkürler tusdata. İnsanların yaşamak istemediği ilde bize ders imkanı açtığınız ve tüm güvenlik sıkıntılarına rağmen hoca gönderdiğiniz için. Hakkınızı asla ödeyemem.
karadr

10.04.2016 12:36
evde çalışılarak yapılamayacağı kesin olan bir sınavdı. ikinci oturum için daha umutluyum çünkü birinci zordu 
tusiyer selma

10.04.2016 12:57
temel bilimlr kısmı zor geldi. ikinci oturum kolay olmasını bekliyorum. ders notlarında yeterliydi kanaatimce. teşekkür ederim
hakan

10.04.2016 12:59
Parsiyel o2 basinci yanıtı neydi acaba?
kusursuz

10.04.2016 13:01
tokluk sonrası için doğru olmayan? hormona sensitif lipazın fosforile olması doğru yanıttı sanırım değil mi ? genel olarak temel zor geldi böyle bir durumda klinik kolay oluyor bakıp göreceğiz birazdan. teşekkürler tusdata kaynaklar ve kamplar yol gösterici oldu
Mustafa çalışkan

10.04.2016 13:05
Mikrobiyoloji özellikle zor gibi geldi. Umarım iyi olur. Derslerde elimden gelenin en iyisini yapmam öğretildi. Bu iş olacak acı yok rocky:)
kaan tanyürek

10.04.2016 13:05
Temel bilim sorularnın basit, hafif zor kategorisinde olduğu kanaatindeyim..anatomi basit, fizyoloji hafif zor, biyokimya orta zor, mikrobiyoloji basit, patoloji hafif zor ve farmakoloji hafif zor kategorisindeydi. Sınava giren adayların çok zorlanmadan yapabileceği sorular ağırlıktaydı.
deniz berksoy

10.04.2016 13:07
Anatomi soruları oldukça basit kategorideydi. Sınava girenlerin çoğunun yaptığı kanaatindeyim. Hasan hocanın sayesinde soruların çoğunu yaptım.Teşekkürler hocam

Editörün yorumu :
Yolun açık olsun, sevgili Deniz...
barış demir

10.04.2016 13:11
genel olarak sorular çok zorlayıcı değildi. özellikle anatomi ve mikrobiyoloji kolaydı. mikrobiyoloji ile lgigli aşı soruları çok basitti. ayrıca stfa panton valentin toksini , patolojiden rabdomyosarkom sorusu gibi sorular çok kolyadı. biraz fizyoloji zorladı. 
Demir Aydın

10.04.2016 13:21
panton valentin staf sorusu, toksoid aşı c. difteri  ayrıca farmokoloji veya mikrobiyoloji için seftazidim sorusu çok kolay sorulardı.

Editörün yorumu :
Zaten başka da kolay Mikrobiyoloji sorusu yoktu, sanki.
gökhan salıncak

10.04.2016 13:39
sınav benim için orta zorluktaydı. umarım sorular erken açıklanır da hatalı olduğunu düşündüğüm  sorular için çözüm yakın olur.
dr atakan

10.04.2016 13:42
yahu bu trpv sorusu neydi. öyle birşey duyan var mı? hayatımda ilk kez gördüm

Editörün yorumu :
Değerli Atakan Aynen dediğin gibi tamamen ayrıntı ve ezber bir soru. 18 sorudan 17 sinin cevabı notlarda net bir şekilde var. Maalesef bu soru hariç Canını sıkma çünkü bu soruyu atarak tutturanlar hariç yapan olmamıştır.
DR aslan

10.04.2016 13:43
goodpasture yine sorulmuştu sjögren sensdormu ve pappiller kanser gibi tus klasikleri vardı
elif demir

10.04.2016 13:44
alkalaen fosfataz sorusu yanlış olabilir biyokimyada sadece karaciğer ve kemik deniyordu ama pediatride böbrek de mevcut

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Elif hanım; Bu soru klinik enzimoloji bilgileriyle yapılabilecek bir soru örneği. Alkalen fosfataz enzimi rutin biyokimya laboratuvarlarında sık başvurulan bir testtir. Bir testin tanısal değerinin olması için primer olarak o dokuya özgü olması gerekmektedir. Serum alkalen fosfataz enziminin ana kaynakları, karaciğer, kemik, intestinal mukoza, böbrek proksimal tübülleri ve plasentadır. Temel olarak hepatobilier sistem ve kemik hastalıklarında ALP aktivitelerine bakılmasına rağmen, böbrek tübül hastalıkları böbreğe bağlı rikets gibi böbrek hastalıkarında yükselir. Onun dışında kolitis ülseroza, enterit ve intraabdominal bakteriyel infeksiyonlar gibi bağırsak hastalıklarında serumdaki değerleri artabilmektedir. Pankreas başı kanserinde alkalen fosfataz seviyelerinin artması aslında indirekt bir etkidir. Primer olarak pankreastan salınmadığı için yükseklikleri direkt olarak pankreas patolojisini düşündürmemektedir. Soru çok iyi hazırlanmamış diye düşünülebilir ama iptali gerektirmeyen bir soru. Umarım faydası olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
kemald

10.04.2016 17:31
Bitti çok şükür. Tusdata farkını sınavda gerçekten hissettim. teşekkür ederim . 
sevilaygokce

10.04.2016 17:34
Temel bilimler Kliniğe oranla daha zordu. Genel itibari ile iyi bir sınavdı. Çalışanın başarabileceği çalışan ile çalışmayanı ayırt edebilen bir sınavdı açıkçası. 
sertaç k.

10.04.2016 17:36
İstifa edip yeniden Tusa hazırlanan birisi olarak bir kez daha anladım ki eski sorulara bakmak çok şey kazandırıyor insana.  Bana klinik bilimler daha rahat geldi. Vaka kampına katılan birisi kolay kolay vaka sorularını kaçıramazdı diye düşünmekteyim. Umarım güzel bir puan gelir. Elimden  geleni yaptım. 
Furkan Şahin

10.04.2016 17:49
Çok şükür tus benim için bitti.kampta farmakolojiyi kendisinden ilk kez dinlediği Ahmet Altun hocaya sonsuz şükranlarımı sunuyorum.olmazsa bu sınav benim içinn facia olabilrdi.Hocam süpersiniz çoook teşekkür ediyorum.dersleriniz süper ötesiydi.siz soyleyince inanmamıştım,şimdi notlardan kontrol ettim en az20 netim var.sağolun varolun.ayrıca biyokimyadan ercan hocama ve patodan emrah hocayada çok teşekküre ederim,başarımda katkıları çok.işallah tus davalık olmaz, biran once kurtulur.

Editörün yorumu :
Değerli Furkan kardeşim; Tusdata ailesi olarak sizlere en ufak bir katkımız olduysa ne mutlu bize. İnşallah herkes hak ettiği ve en mutlu olacağı branşı kazanır. Saygılar... Dr. Ercan Öztürk
DR

10.04.2016 17:51
entresan bir sınavdı  temel kazık tı ama
FK

10.04.2016 18:06
İyi ki Tusdata gibi bir kurumu tercih etmişim. Bunun farkını sınav da çok iyi bir şekilde gördüm. Teşekürler TUSDATA :)) 
Dr. Kaan

10.04.2016 18:32
İstanbul kamp hocalarına çok teşekkür ederim. Sınav sonucunu merakla bekliyorum. Teşekkür ederm.
Dr. Gül K.

10.04.2016 18:34
Temelde neredeyse tüm dersler zor iken Klinikte neredeyse tüm dersler kolaydı. Değişik bir sınav oldu. İlk deneme sınavınızın ayarındaydı sanki. Güzel bir sonuç bekliyorum. Her şey için teşekkür ederim.
Fİnish

10.04.2016 18:35
Kahve ile sabahlamak sona erdi çok şükür. Başta kamp hocaları olmak üzere emeği gecen sube müdür ve çalışanlarına kadar hepsine tek tek teşekkür ederim. Umarım çay kahve içmek hariç tekrar görüşmeyiz 🙂 Sizleri tanımak güzeldi..
sefer

10.04.2016 18:37
Bence son zamanların en kötü tuslarındandı ama kampın faydası azınsanamaz asla
Dr. Can

10.04.2016 18:39
Hocalarımızın soru bekliyoruz dediği yerlerden geldi. Tusdata bu işi biliyor. Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz. Teşekkürler Tusdata
dr ali yasav

11.04.2016 00:33
Temel zor, klinik olarak daha kolay bir sınavdı. Ama Tusdata' ya özellikle kamp için teşekkürler. Kısa hafıza ve tekrar konusundan çok iyi geldi. Bir çok soruyu o sayede yapma imkanım oldu. Teşekkürler...
Nikoaze

11.04.2016 02:07
Sinav zordu genel olarak
Yağız Ayduğan

11.04.2016 16:08
Benim ikinci tusum ilkinde kampa gitmemiştim ne katacak ki o kadar para vereceğiz diye..sonuç ne olursa oldun bu sınavda hakkım gani gani helal olsun bu kadar nokta atışlar yapılamaz ve güzel anlatılamaz..özellikle Ahmet Altun bir efsaneydi
Ali Alsancak

11.04.2016 20:26
Th2 kaynaklı olmayan IL hangisidir sorusunun cevabı IL-5 olarak açıklandı. Cevap IL-12 değil miydi?

Editörün yorumu :
Bir hata oldugu kesin..gerekli islemler yapiliyor
ayten göle

11.04.2016 21:53
Ahmet Altun hocam iyi ki varsınız!
ali sayar

11.04.2016 22:00
İyi akşamlar, cevabı ters agonist olarak verilen sorunun nötral antagonist olması gerekmez mi?

Editörün yorumu :
Bakıp cvp vereceğim. İnverse agonist konstitüf (yapısal) reseptör aktivitesini baskılarken, nötral antagonist yapısal aktiviteyi etklemez
ayşe savaş

11.04.2016 22:02
İyi akşamlar, mikrop sorularında adını duymadığımız şeyler vardı, sizce Eylülde de böyle gelir mi? 

Editörün yorumu :
Bazı soruları sadece soran yanıtlayabilir. Ne yazık ki her sınavda bu gibi sorular vardır. Bu sınavda da Mikrobiyoloji'ye rast geldi.
doktor-s

12.04.2016 03:10
patolojideki papiller ca-ret mutasyonu cevabı hatalı değilmidir hocam data kaynaklarında da ret/ptc translokasyonu geçiyor 

Editörün yorumu :
Soruda tanımlanan buzlu cam tipi nükleus, intranükleer inklüzyonlar ve yarıklanma papiller karsinomun özelliğidir. Papiller kanserde RET/PTC translokasyonu (gen düzenlenmesi) varken RET proto-onkogeninde somatik mutasyonlar tiroid medüller kanserinde görülür. Yani şıklarda RET/PTC verilmediği için soru direkt RET mutasyonunu düşündürtmektedir. Bu detay bilgiyi bilen bir TUS adayı, şıklarda doğru cevap olmadığı için soruyu işaretlemeyebilir.
baran caliskan

12.04.2016 08:25
Merhaba Hocam, Öncellikle emekleriniz için çok teşekkür ederim, sayenizde anatomiden güzel bir sınav geçirdim. 2. soruda aponeurosis bicipitalis kesisini 'hangileri kübital fossadan geçer' şeklinde yorumlayıp n. radialis'in de dahil olduğunu düşünmüştüm. Acaba soru hatalı mı?

Editörün yorumu :
Sevgili Baran, öncelikle geçmiş olsun. Umarım ve dilerim sonuç, istediğin gibi olur. Aponeurosis bicipitalis (lacertus fibrosus), m. biceps brachii'nin aponörotik tendonudur. Önkolun medialinde fascia antebrachii'ye karışarak sonlanır. Tansiyon ölçümünde steteskopun diyaframını koyduğumuz yerin derisi altındadır. Bu yapının altında sadece a. brachialis ve n. medianus bulunur. N. radialis, zaten bölgede en lateraldeki yapıdır ve bu aponörozla ilgisi yoktur. Başarılar...
Baran Caliskan

12.04.2016 09:08
İyi günler Hocam, 61. soruda Rickettsia prowazekii de zoonoz değil mi?

Editörün yorumu :
İyi günler Rickettsia prowazekii zoonoz değil, artropodla bulaşan etkendir. Brucella, Listeria, tularemi gibi bakteriler hayvanlarda hastalık yapar ve bu hayvanlardan insanlara bulaşır. zoo=hayvan zoonozlar hayvanlardan bulaşan etkenlerdir.
Muhammed emin

12.04.2016 12:38
Ara eko sorusunda vaka juguler dalgalar denilerek sonunda da bu vakada denilerek trikuspid gibi anlatılmış ama mitral kapak diye verilmis. İptal olma olasılığı var mi 

Editörün yorumu :
O soru hatalıdır. Hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır. İptal olması olasıdır. 
İlham Bayramov

12.04.2016 13:21
Dahiliyede ARA sorusunda bi sikinti var oyle dusunuyorum.bu soru iptal ola bilirmi

Editörün yorumu :
O soru hatalıdır. Hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır. 
ali vahit başar

12.04.2016 13:38
hocam anneden emzirmeyle bulaşan hastalıklara HSV2 de girmez mi?bundan dolayı sezaryen tavsiye edilir diye biliyorum.saygılar..

Editörün yorumu :
Hayır. HSV 2 annein genitalinde enfeksiyon etkeni olarak bulunduğunda doğum sırasında veziküler sıvıya temasla bulaşabileceğinden sezaryen önerilir. HIV ve HTLV aynı ailededir, kan yoluyla ve anne sütüyle bulaşabilir, bu yüzden HIV ( ) bir anne yenidoğanı emzirmemelidir.
ali vahit başar

12.04.2016 13:40
hocam; HİV TRANSPLANT VE otoimmunlu soru da hatalı değilmidir? yine acinebacter kolistine dirençli değilmidir?

Editörün yorumu :
Sitokin sorusu dışında hatalı soru yok. Anti-HCV sorusu dahiliye textbooklarında da referansı olan detay bilgi sorusudur. Acinetobacter çok fazla ilaca dirençlidir ve genellikle tek duyarlı olduğu ilaç kolistindir. Yani acinetobacter en çok tercih ettiğimiz ilaç kolistindir. Neisseria ailesi kolistine doğal dirençlidir.
Müge Karabacak

12.04.2016 13:52
Hocam merhabalar , anatomide 8. Soruda herhangi birhata var mi acaba , duodenum komsuluklarini sormustu collum vesica fellea nin nasi bi komsulugu var hala anlayabilmis degilim 🙁

Editörün yorumu :
Sevgili Müge, duodenum'un pars superior ve pars descendens parçaları karaciğer ve safra kesesi ile komşudur. Kadaverlerde duodenum'un yeşil renkte safra ile boyanmış olması bu nedenledir. Aslında bu soru farklı bir açıdan bakışla yapılabilirdi. Büyük periton boşluğu ile küçük periton boşluğunu (bursa omentalis) birleştiren ve önceki sınavlarda ön ve arka sınırı sorulan foramen epiploicum (Winslowi deliği) hatırlanarak yapılabilirdi. Bu deliğin alt sınırı duodenum'un pars superior denilen parçasının üst yüzü, üst sınırı ise karaciğerin lobus caudatus'unun processus caudatus'udur. Bu bile duodenum'un lobus caudatus ile komşuluk yapamadığını işaret eder. Yolun açık, şansın bol olsun sevgili Müge...
İlham Bayramov

12.04.2016 15:27
Hocam Dahiliyeden ARA sorusunda yanlislik varmi.

Editörün yorumu :
O soru hatalıdır. Hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır. 
çağrı açıkgöz

12.04.2016 17:26
''Rickettsia prowazekii zoonoz değil, artropodla bulaşan etkendir. . zoo=hayvan zoonozlar hayvanlardan bulaşan etkenlerdir.'' demişsiniz artropodlar hayvan değil mi?

Editörün yorumu :
Hayvanlarda da hastalık yapan etkenler için zoonoz olduğunu belirtmiştim, buraya eksik kopyalamışssınız.
ahmet yıldırım

12.04.2016 17:32
http://radiopaedia.org/articles/von-hippel-lindau-disease-5 burda belirtildiği gibi anjiyomiyolipom da eşlik edebiliyor vhl hastalığına. Soruda da en sık gibi bir ifade kullanılmamış. Bu şekliyle çift cevaplı değil mi?

Editörün yorumu :
Merhaba, Robbins'te eşlik eden patolojiler arasında anjiyomyolipom geçmemektedir. Anjiyomyolipom Tuberoskleroz için tipiktir. Başarılar
Tülay Denizli

12.04.2016 17:40
Hocam asetilcoa sorusunda glisin de doğru cevap değil mi yapısında bulunmuyor mu?bu soruyla ilgili girişiminiz olacak mı?

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Tülay hanım; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Tülay Denizli

12.04.2016 17:41
Ara sorusunda soru kalıbına ve kliniğe göre cevap ne olmalı sizce?Ösymnin cevabı doğru mu?

Editörün yorumu :
O soru hatalıdır. Hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır. 
gökhan demirci

12.04.2016 18:11
Hocam merhaba lar, pato da bir sorunun cevabı papiller ca idi ve yanındaki mutasyon ret di, ret ptk olması gerekmez mi sadece ret oluyor mu, tesekkurler

Editörün yorumu :
Soruda tanımlanan buzlu cam tipi nükleus, intranükleer inklüzyonlar ve yarıklanma papiller karsinomun özelliğidir. Papiller kanserde RET/PTC translokasyonu (gen düzenlenmesi) varken RET proto-onkogeninde somatik mutasyonlar tiroid medüller kanserinde görülür. Yani şıklarda RET/PTC verilmediği için soru direkt RET mutasyonunu düşündürtmektedir. Bu detay bilgiyi bilen bir TUS adayı, şıklarda doğru cevap olmadığı için soruyu işaretlemeyebilir.
ali baser

12.04.2016 18:13
aşağıdaki aa lerden hangisi koenzim A sentezi için gereklidir? koenzim A da adenin var adenin için de glisin gerekiyor cvp glisin de olmaz mı?

Editörün yorumu :
Değerli Ali kardeşim; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Osman Acun

12.04.2016 18:15
Dahiliye de ara ile ilgili vaka sorusu vardı bir çok kişi klinik ile değerlendirip mitral-triküspit kapak şıkkını işaretlemiş ama cevap olarak mitral-aort verildi bu sorunun cevabı yalnış değilmi sizce ? 

Editörün yorumu :
O soru hatalıdır. hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır. 
Sevdem gulcan

12.04.2016 18:16
Hocam iyi gunler , patolojideki papiler ca / ret mutasyonunda yanlislik yok mu ? Papillerde ret/ptc var ama ret medullere ozgu diye biliyorum

Editörün yorumu :
Soruda tanımlanan buzlu cam tipi nükleus, intranükleer inklüzyonlar ve yarıklanma papiller karsinomun özelliğidir. Papiller kanserde RET/PTC translokasyonu (gen düzenlenmesi) varken RET proto-onkogeninde somatik mutasyonlar tiroid medüller kanserinde görülür. Yani şıklarda RET/PTC verilmediği için soru direkt RET mutasyonunu düşündürtmektedir. Bu detay bilgiyi bilen bir TUS adayı, şıklarda doğru cevap olmadığı için soruyu işaretlemeyebilir.
Kemal Agir

12.04.2016 18:28
Hocam dahiliyexd sideroblatik anemi olarak verilen orunun cvbi Talasemi minor olmayacak mi

Editörün yorumu :
Sevgili Kemal, umarım sınavın güzel geçmiştir, emeklerinin karşılığını alırsın. Soruda retikülosit normal verilmiştir. Talasemi, hemolitik anemiler içerisinde yer almakta ve hastalarda farklı oranlarda retikülosit yüksekliği beklenmektedir. Ayrıca talasemilerde aile öyküsü mevcuttur. bu iki bulgunun verilmemesi talasemiyi dışlamaktadır. Başarılar dilerim.
Kemal agir

12.04.2016 18:29
Hocam koenzim A sorusunda glisinde cevap olamaz mi

Editörün yorumu :
Değerli Kemal kardeşim; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
ali baser

12.04.2016 18:53
dahiliye 9.soru bu hastada ekoda en sık tutulum görülen kapak çifti soruluyor?bu hastadan bahsettiği için mitral ve triküspit değil midir?genel anlamda aort ve mitral tamam ama niye özellikle bu vakada diye soruluyor

Editörün yorumu :
Evet bu soru hatalıdır. hatalı sorular içerisinde açıklanacaktır.
ali baser

12.04.2016 19:04
dahiliye 19.soru.cevabı sideroblastik anemi olan soru.talasemi minör olmaz mı
Büşra sarıay

12.04.2016 19:22
koenzim a'nın yapısındaki aminoasit hangisidir? sorusu çift cevaplı değil mi hocam?  beta merkaptoetilamin yapisinda selenosistein var ama adenin yapısında da glisin var.

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Büşra hanım; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
ozlem

12.04.2016 21:03
Hocam merhaba koenzim A ile ilgili soruda glisin adenin yapısında olduğu için soruda sıkıntı yok mu acaba

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Özlem hanım; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Shebnem Huseynzade

12.04.2016 21:19
Hocam genel olarak klinikte kac soru iptal ola bilir?

Editörün yorumu :
Yakında detaylı analiz web sayfmızda yayınlanacak.
Pelin

12.04.2016 23:17
Hocam merhabalar kocaman selamlar altı ay öncesine kadar tusa dair hiçbir fikri ve çalışması olmayan biriydim. Dersanede farma dersinden çıkınca ilk elenecek ders listesine girdi farma benim için. Yapılacak iş değildi. Sonrasında arkadaşlar sizden bahsetti. Derse girmeyip 2016 offline dersinizi dinledim. Farma gibi iğrenç bir ders ancak bu kadar güzel bu kadar eglenceli anlatilabilirdi. Çalışırken dahi sizin tonlamalarinizla çalıştım 🙂 santral sistemi devam ediyor arkadaşlar 🙂 işin kötü tarafı offlineda hiç görüntünüz yoktu. Kampta defalarca yanınıza gelmek istedim tanışmak için herkes kullandığı ritalin hakkında bilgi almak istediği için birebir tanışmak nasip olmadı. Çok cook tesekkurler ahmet hocam. Altı aylık bir çalışmayla yaklaşık 61 alıyorum. Sağlıcakla kalın hocam benim için farma bitmiştir :))

Editörün yorumu :
Herşey gönlünce olsun. İnşallah mutlu olacağın yere de yerleşirsin. Çok selamlar!
Turkan

12.04.2016 23:20
Ahmet hocam cok cok cok tesekkur ederim, sayenizde dahiliyedeki farmakoloji sorusunu bile yakalayabildim:) Farmakoloijiyi sayenizde mutlulukla, guvenle cozebildim:)cok tesekkur ederim
Buse saray

12.04.2016 23:23
hocam merhabalar. ben bu sene hem altun farma kampına hem de tusdata kampındaki derslerinize katıldım. Sınavda iyi ki girmişim dedim 🙂 levetirasetam, ivabradin ve klinikte daptomisin sorularını birebir yakalamanız çok güzel oldu. Zorlandığım bikaç soru oldu ama şu an aklımda kalan sadece imatinib in metabolize edildiği cyp enzimi sorusuydu, risk almadım, boş bıraktım .:) eylülde farmadan 10 yanlış 4 boşum vardı, inşallah bu sınavda güzel bi sonuç alırım 🙂 her şey için çok teşekkürler, iyi ki varsınız. ..
dr mevlüde

12.04.2016 23:41
hocam merhaba ilginiz için öncelikle teşekkür ederim.. ALP sorusu ile ilgili bir hata yok mu pankreas patolojilerinde de yükselmez mi? şimdiden teşekkürler

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Mevlüde hanım; Bu soru klinik enzimoloji bilgileriyle yapılabilecek bir soru örneği. Alkalen fosfataz enzimi rutin biyokimya laboratuvarlarında sık başvurulan bir testtir. Bir testin tanısal değerinin olması için primer olarak o dokuya özgü olması gerekmektedir. Serum alkalen fosfataz enziminin ana kaynakları, karaciğer, kemik, intestinal mukoza, böbrek proksimal tübülleri ve plasentadır. Temel olarak hepatobilier sistem ve kemik hastalıklarında ALP aktivitelerine bakılmasına rağmen, böbrek tübül hastalıkları böbreğe bağlı rikets gibi böbrek hastalıkarında yükselir. Onun dışında kolitis ülseroza, enterit ve intraabdominal bakteriyel infeksiyonlar gibi bağırsak hastalıklarında serumdaki değerleri artabilmektedir. Pankreas başı kanserinde alkalen fosfataz seviyelerinin artması aslında indirekt bir etkidir. Primer olarak pankreastan salınmadığı için yükseklikleri direkt olarak pankreas patolojisini düşündürmemektedir. Soru çok iyi hazırlanmamış diye düşünülebilir ama iptali gerektirmeyen bir soru. Umarım faydası olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Muhammet sahin

12.04.2016 23:53
Hocam hangisi koenzim A nın sentezi için gereklidir diye bir soru vardı cevap sisteinmiş.ama sıklarda glisin de vardı bu dolaylı olsa sentezi için gerekli oluyor anlamı cıkarmazmı

Editörün yorumu :
Değerli kardeşim Muhammet; Aktif pantotenik asit olan 4-fosfopantotein; koenzim A ve açil taşıyıcı protein bölgesinde (ACP) yer alır. Pantotenik asit bağırsaklardan emilir ve sonra ATP tarafından fosforillenerek 4’fosfopantotenat oluşur. Sistein ilavesi ile 4’-fosfopantotein oluşur. Bu son bileşik KoA ve ACP’nin prostetik grubudur. 4’fosfopantotein ATP’ den önce adenin grubunu alır ve sonra fosforillenir; sonuçta KoA oluşur. Tiyol grubu hem KoA’da hem de ACP’de açil grubu taşıyıcısıdır. Koenzim A'nın reaksiyona giren grubu -SH (tiyol) grubudur. Bu konu ile ilgili 2011 Eylül TTB sınavında çıkan bir soruda (hem Ankara kampında ve hem de normal ders döneminde offline görüntülerinde de var) Koenzim A yapısında kullanılmayan molekül hangisidir? A) Sistein B) pantotenik asit C) Riboz D) Fosfat E) Nikotinamid (Doğru Cevap E). Soruyu açıklarken de merkaptoetilamin yerine mahsus sistein yazmış çünkü merkapto demek kükürt (-SH) demek o da sisteinden geliyor diye izah ediyorum. Bu soruda glisini sormayı kesinlikle amaçlamıyorlar. Bazı arkadaşların aklına adenin bir pürin bazıdır, pürin bazının sentezine aspartat, glutamin ve glisin katılmaktadır. Dolayısıyla sentezde glisinin rolü vardır gibi bir yorum geliyor. Yukarıda da izah ettiğim gibi KoA sentezi gerçekleşirken pantotenik asit ile başlar yapıya sistein eklenmesi ile devam eder. Yapıda bulunan adenin bazı ATP'den hazır olarak alınmaktadır. Dolayısı ile KoA sentezi için adenozinin yeniden sentezlenmesine gerek yoktur. Umarım açıklayıcı olmuştur. Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
emre

13.04.2016 01:00
hocam dahiliyedeki ara sorusunda mitral tutulum da sağ kalbi etkilemez mi ? bu bakımdan bakınca hastada gorulen tabloda mitral aort tutulum en sıktır. sorudaki hata soru cumlesinin net olmaması. iptal olması gerekir bence cevabı degismemeli.

Editörün yorumu :
Soru hakkındaki yorumlarımız ve texbook bilgileri www.tusdata.com da yayınlanmıştır. 
melike

13.04.2016 08:43
hocam mrhaba öncelikle datalı olmanın ayrıcalığını bize bi kez daha yasattığınız için teşeekkürler. bu özveri diğer dersanelerde yok maalesef. hocam benim sorum riketsiya zoonoz sorusu. bu soruda hata yok mu? ve konjuktivit etkenlerinde şıklardakilerin hepsi konjuktivit yapmıyor mu? şimdiden teşekkürler

Editörün yorumu :
Merhaba Dr.hanım iyi dilekleriniz için teşekkür ederiz. Şıklarda riketsiya olması o soru için gerçekten çok büyük çeldirici olmuş. Hayvanlarda hastalık yapıp, hayvanlardan ya da kontamine ürünlerinden insana bulaşan etkenler zoonozdur. Brucella, tularemi, listeria vb. O yüzden hata yok. Mycoplasma enfeksiyonlarında da immunolojik mekanizmalarla komplikasyon olarak nadiren konjuktivit görülebilir ancak Mycoplasma P1 adezin faktör ile sadece solunum mukozasına tutunabilir o yüzden sadece pnömoni yapar. Textbooklardaki referanslar da bu şekilde. Sevgiler...
Mehmet içöz

13.04.2016 09:27
Hocam merhaba pürin halkasına sadece c atomu veren soruda  hem n5 metil hem de n10 formil doğru cevap değil mi çünkü bizim kitabımızda şekil olarak her ikiside mevcut bu soru hakkındaki yorumunuz?

Editörün yorumu :
Değerli kardeşim Mehmet; sorduğun soru ile ilgili kitabımızda geçen paragraf aynen şöyle. " Pürin halkasının atomları amino asitler (aspartik asit, glisin ve glutamin), CO2 ve tetrahidrofolat (THF) gibi bileşiklerden gelir. Pürin halkası, daha önceden sentezlenmiş olan riboz-5-fosfata (bak. heksozmonofosfat) karbon ve azot atomlarının katıldığı bir dizi reaksiyon sonucu oluşur. Pürin halkasının C-4, C-5 ve N-7 atomları glisinden, N-1 atomu aspartattan, N-3 ve N-9 atomları glutaminden, C-2 ve C-8 atomları N-10 formil THF ve N5-N10 metilen THF’den, C-6 atomuda CO2’den kaynaklanır (Şekil 8-3). " Sorunun şıklarına dikkat edersen istenilen cevap net bir şekilde N-10 formil THF. Diğer şıkta ne yazıyor "N5 –metil-tetrahidrofolat " yani N5-N10 metilen THF değil. O yüzden N5-metil THF cevap olamaz. Şekle bakarsan orada da göreceksin N5-N10 metilen THF yazıyor, Umarım faydası olmuştur. Başarılarınızın devamını dilerim. Saygılar... Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Baran Caliskan

13.04.2016 09:57
İyi günler Hocam, çok özür dileyerek aynı konuda tekrar rahatsız ediyorum. Rickettsia'nın zoonoz olduğu konusunda internetten sadece 1996 da yayımlanmış bir kitaptan referans bulabildim. 'http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK7624/' Bu soruyla karşılaştığımda Listeria'nın da zoonotik bir etken olduğunu biliyordum, sorunun yanlış olduğunu düşünerek daha yakın gelen şıkkı işaretledim. Sorunun iptal edilmemesinin haksızlık olacağını düşünüyorum ve bugün ÖSYM'ye bu konuda itiraz dilekçesi vereceğim. Son olarak CDC'nin 'Rickettsial Zoonoses Branch' isimli bir ofisi varmış (tel: 404-639-1075). 

Editörün yorumu :
Merhaba dr bey, evet öyle bir birim de var, ancak istisna olan tek riketsiya da ösym nin şıklarda verdiği R.powazekii
ali vahit başar

13.04.2016 11:36
Hocam öncelikle saygılar, fizyoloji sorularından ventrikül-basınç ilişkisini soran grafik sorusunda doğru cevap normalde D noktası değilde D düzlemi değilmidir. Berne Levy nin fizyoloji kitabında düzlem şeklindedir diye bir metin geçiyor..Soru hakkındaki yorumunuz nedir?

Editörün yorumu :
Dr Ali kardeşim Soruda aort kapağının açıldığı nokta soruluyor. Derslerde çok net şekilde vurguladığımız bir konu, hatırlarsan sol ventrikül basıncı aortun diyastolik basıncını yendiği anda aort kapağı açılır diye anlatıyorduk. Yani sol ventrikül basıncının 80 mmHg olduğu noktada aort kapağı açılır. Bu da D noktasına karşılık gelir. Selamlar
Ata Erşahan

13.04.2016 11:39
Merhabalar hocam ben ara sorusunun hatali bir soruoldugunu dusunmuyorum. Metinde dolambacli bir dile basvurulmus olsa da soru kokunde ara hastasinda "en sık" tutulan kapaklarin hangileri oldugu sorgulaniyor. Soruya itiraz edilmesi gerektigini dusunmuyorum.

Editörün yorumu :
Yorumunuz için teşekkür ederim. Fakat textbooklarımıza göre hatalı bir soru olarak görülmektedir. 
melike

13.04.2016 20:16
hocam merhaba ara sorusu ile ilgili itiraz yapılacagını söylemiştiniz ancak acıklanan itiraz sorularında yok. nedeni nedir. ilginiz ve bilgilendirme için şimdiden teşekkürler

Editörün yorumu :
Klinik bilimler 9.soruya itiraz yazımız yayınlanmıştır. 
Tanju Kaya

14.04.2016 12:31
Biyokimya nin ALP sorusunda hangi organın patolojilerinde soru koku  ile sorulmuş ....en azından eminiz ki pankreas başı kanserinde alp değeri tanısal..yine aynı branşın koenzim a sorusunda sistein tamam da glisinin de molekülün yapısına katıldığı kesin bu iki biyokimya sorusu nasıl doğru olarak kabul edilebilir ...lütfen bu iki soru hakkında da itiraz da bulunulsun kesinlikle hatalidirlar iki cevaplidirlar

Editörün yorumu :
Değerli Tanju kardeşim. Daha önce de açıkladığım gibi Alkalen fosfatazın pankreas kaynaklı izoenzimi yoktur. Pankreas başı tümörlerinde alkalen fosfatzın yükselmesinin sebebi kolestaza sekonder olarak karaciğer kaynaklı alkalen fosfatazın yükselmesidir. İkinci soruna gelince koenzim A oluşurken, pantotenik asit sisteinle birleşiyor ve 4-fosfopantotein oluşuyor. Daha sonra yapıya ATP'den hazır olan adenin ekleniyor. Yani koenzim A üretilirken bu molekül için denovo pürin sentezi gerçekleşmiyor. Dolayısı ile burada sorgulanan sisteindir. Saygılar... Biyokimya ekibi adına Dr. Ercan Öztürk
Elif Tuğçe Köse

15.04.2016 00:00
istifa sonrası ilk TUS'um. 1 yıl geçmesine rağmen geçen yıl ki Cenk Hoca'nın kampından hatırladığım bilgilerle farmayı yaptım.  Eylül Ankara kampına yazılmak istiyorum umarım yine Cenk hoca gelir. 

Editörün yorumu :
Çok Teşekkürler!
Gülvan Özkal Pınarbaşı

19.04.2016 11:48
Eylülde 38 puan alıp bir kere okuyamadan İstanbul Kampına katıldım.Gün sonu sorularını çözüp son 3 gün mikrop,biyokimya ve patolojiyi tekrar ettim.Bu kadar çalışmayla 120 net bence süper! Kampta biyokimya hocamızın söyledikleri olmasa vazgeçmiştim hiç tekrar etmeden girecektim sınava. "Kızın da iyi olacak,sen de kazanacaksın" Bu söz çok şey değiştirdi.Allah razı olsun Hocam!  

Editörün yorumu :
Değerli meslektaşım Gülvan kardeşim. Sizlere en ufak bir katkımız olduysa ne mutlu bize. Bu güzel görüşünüzü bizimle paylaştığınız için İstanbul kampında ders anlatan Gürkan hocam ve tüm biyokimya ekibi adına teşekkür ederim. Dr. Ercan Öztürk
Doğan Bağdaş

25.04.2016 16:39
Crista terminalis sorusuyla ilgili kitapta hiçbir bilgi bulamadım,çıktıktan sonra kitaba koyup tutturduk mu diyeceksiniz yine 

Editörün yorumu :
Sevgili Doğan, bu soru kalbin embriyolojisine yönelik bir soru. Anatomi ders notunda yer almaması normal. Asıl anormal olan bu sorunun anatomi içinde yer alması. Biz yine de derslerimizde crista terminalis'in üst ucunda yer alan nodus sinuatrialis'i ifade ederken, crista'nın embriyonik bir yapı olduğunu, ön tarafında kalan kabartılı bölümün atrium proper (gerçek atrium), vena cava'ların açıldığı arka bölümün sinus venarum olarak ifade edildiğini söyledik. Başarılar...